Pokerowy słowniczek

Pokerowy słowniczek

American Airlines – dwa asy na ręku AA.

Backdoor – inaczej runner-runner – potrzebujemy 2 kart, aby skompletować swój układ np. backdoor strit, na ręku masz 58, a na stole leży 34J. Do skompletowania swojego układu potrzebuje 6 i 7 na turnie oraz riverze.

Big Slick – tak mówi się na AK, czasami w skrocie slick.

Blind – po polsku ciemna lub coś w stylu „mus”. Są to pieniądze rzucone do puli w ciemno jeszcze przed rozdaniem kart. Ciemna muszą być wrzucone przez pierwszą i drugą osobę po rozdającym – bezpośrednio po rozdającym jest small blind, a druga osoba po rozdającym to big blind. Zwykle big blind jest 2 razy większy od small blinda.

Button – gracz któremu jako ostatniemu rozdawane są karty. Jednocześnie jako ostatni podejmuje on decyzję w czasie licytacji flop, turn i river.

Cap – ograniczenie co do liczby podbić w licytacji, albo maksymalnej puli.

Clean out – to karta która pomaga Ci skompletować lub utrzymać Twój układ i nie pomaga układowi przeciwnika.

Cowboys – popularne określenie na parę króli na ręku.

Cutoff – jest to miejsce zajmowane przez gracza bezpośrednio po prawej stronie buttona. Inaczej przedostatni gracz podejmujący decyzję w danym rozdaniu.

Dominated hand – układ składający się z jednej karty o takiej samej wartości co karta przeciwnika oraz drugiej niższej katy – dla przykładu jeżeli trzymasz AK, a Twój przeciwnik AQ to jego ręka jest zdominowana, ponieważ tylko dama może mu pomóc wygrać rozdanie. Inny przykład KK vs AK – AK jest zdominowane i ma niewielkie szanse na wygranie takiego pojedynku (w talii pozostały tylko 3 asy, które mogą pokonać parę króli).

Drawing dead – jest to sytuacja, kiedy próbujemy dobrać do układu słabszego niż układ przeciwnika. Nawet jeżeli skompletujesz swój układ, to i tak przegrywasz – np. dobierasz do koloru, na stole leży para i ktoś ma już fulla.

Flop – 3 wspólne karty, wykrywane po pierwszej rundzie licytacji.

Limp – jest to wyrównanie stawki do dużego blinda.

Gutshot – tak mówimy o możliwym układzie stritowym, jeżeli do jego skompletowania brakuje nam jednej ze środkowych kart. Dla przykładu., mamy na ręku 89, na stole jest JQ2, a więc brakuje nam tylko 10.

Offsuited – naręczne karty w 2 różnych kolorach – w zapisie taki układ oznacz się bez literki, lub literką „o”.

Overpair – jest to układ 2 kart na ręce, które tworzą parę wyższą od kart wspólnych kart wyłożonych na stole.

Preflop – jest to pierwsza runda licytacji, bez odkrywania katy wspólnych.

Rainbow – mówimy tak o flopie, gdzie każda z trzech kart jest w innym klolorze.

River – ostatnia piata karta wspólna, zarazem ostatnia runda licytacji.

Rockets – czyli rakieta to określenie na parę asów na ręce.

Set – to para na ręku + trzecia trafiona karta wspólna, oczywiście o takiej samej wartości co para.

Suited – czyli karty w takim samym kolorze, w zapisie z literką „s” – np. AKs.

Turn – jest to czwarta karta wspólna i przedostatnia runda licytacji.

Under the gun – jest to gracz znajdujący się bezpośrednio po lewej stronie dużego blinda. Gracz ten rozpoczyna pierwszą rundę licytacji.

Nuts – Jest to najmocniejszy możliwy układ w danym rozdaniu. Np. gdy na stole leży: KQQ76, to układ „QQ” tworzy najmocniejszy możliwy układ – karetę dam.

Live Sraddle – sytuacja, gdy gracz „under the gun” daje trzeciego blinda – 2x wyższego od dużego blinda.

Trips – trójka złożona z dwóch kart wspólnych i jednej karty z ręki.

Tight – czyli „ciasno”. Gracz gra „ciano”, kiedy bardzo selekcjonuje swoje ręce i gra niewiele układów. Np. gracz tight sprawdza tylko TT, AQs, AJs, KQs, AK ; a podnosi stawki tylko z AA, KK, QQ, JJ, AKs. Przeciwieństwem gry Tight jest gra Loose, czyli „luzno”. „Luźny” gracz możne rozgrywać nawet słabe karty, np. 46.

Tilt – oznacza w pokerze gracza, który został wyprowadzony z równowagi i podejmuje decyzje pod wpływem emocji. Taki gracz gra wbrew swojej normalnej strategii, np. w sytuacji gdy gracz przegrał już dużo pieniędzy i teraz stara się je odzyskać przez ryzykowanie dużych stawek ze słabymi kartami.

WRAP – w Omaha są to 4 początkowe karty po kolei, np. 10-J-Q-K.